Italiensk design – Sådan startede det

4.9/5 - (165 votes)

I Italien møder du godt design både indenfor mode- og møbelverden. Det italienske design har igennem tiderne været stærkt præget af Italiens historie, hvilket bestemt kommer til udtryk i designet, når man dykker dybere ned i italiensk design gennem historien.

I forhold til resten af Europa kom Italien sent i gang med den industrielle produktion af design, som først begyndte i starten af 1900-tallet. Det var italienske malere og forfattere, der satte stilen for italiensk design, som derfor var meget inspireret af industri, maskiner og fart. Denne anderledes start på italiensk design betød, at Italien fik en anderledes tilgang til design generelt, hvilket har resulteret i mange spændende og nyskabende design, som gør op med tidligere idéer omkring kunst og design, hvilket stadig ses i italiensk design i dag.

Vespaen

I 1940’erne præsenterede Italien et sandt design ikon, nemlig Vespaen. Italien var på dette tidspunkt stærkt præget af kampen mod fascismen. Dette betød, at designerne i Italien satte stort fokus på at produkterne skulle være funktionelle og brugbare, samtidig med at der skulle være en elegance i det nyskabende design. Vespaen var et nem og billig transportmiddel, og blev starten for italiensk masseproduktion. Vespaen er stadig aktuel den dag i dag, og har for nyligt fået en ny renæssance, hvilket er grunden til at det klassiske transportmiddel igen ses i gadebilledet over hele Europa.

Funktionalitet over dekoration

I 1940’erne og 1950’erne bliver de italienske designere også stærkt inspireret af Tyskland og Frankrig. Dette kom til udtryk i det Italienske formsprog, som nu udelukkende havde fokus på funktionalitet. Der var altså ikke længere plads til dekoration, når der blev designet forskellige produkter og bygninger.

Gio Ponti

Desingeren Gio Ponti er en af Italiens første designere. I 1950’erne designer han endnu et designikon, stolen Superleggera. Gio Ponti forsøgte med denne stol, at fjerne alt unødvendigt, og derved skabe en stol med så tyndt et skelet, at den kunne løftes med en finger. Stolen tog udgangspunkt i modernismen, som vi kender herhjemme i Danmark, fra designere såsom Arne Jacobsen.

Skriv en kommentar